Göteborg och dödsmetallen

Göteborg är en förvånansvärt stor stad – åtminstone för de som lyssnar mycket på dödsmetall. Faktum är att metal heads från hela världen känner till Sveriges näst största stad, och hit reser folk från hela Europa för att uppleva dödsmetallen på plats i en av musikstilens originalmiljöer.

Sverige, Norge och Finland har alla spelat sin roll för att utveckla och sprida metalmusiken, och ofta kan man prata om olika skolor utifrån geografin. Det typiska göteborgska soundet, som man faktiskt talar om internationellt som The Gothenburg Sound, brukar definieras som en melodisk, vemodig death metal.

Det svenska musikundret

Musik har under flera decennier varit ett av våra starkaste varumärken. Från att Abba tog hela världen med storm under 70-talet, till att Roxette totaldominerade listorna under 80-talet, hela vägen fram till att Robyn, Ace of Base, the Cardigans, Avicii och Zara Larsson frekvent spelas på radiokanalerna utomlands. Även om trallvänlig pop blivit stort på den internationella scenen har vi också kunnat skryta med allt från operasångare till reggaeband av världsklass. Inte minst kan vi prata om en sprudlande metal-scen som influerat och omformat stora delar av de tyngre musikgenrerna sedan 90-talet. Svenska ungdomar har alltid haft nära till musik och det har varit lätt att få lära sig instrument, hitta replokaler och starta band. Vare sig man hade talang för det eller inte, var vi många svenska ungdomar som började spela allt från blockflöjt till piano i unga år i den kommunala musikskolan. Denna allmänna tillgång till möjligheter, att Göteborg hade ett levande kulturliv redan tidigt i historien, och att mängder av fabrikslokaler byggdes om till just replokaler var några av faktorerna till varför just ungdomar i Göteborg började lira i band. Under 80-talet blev dessutom hårdrocken stor, med band som Kiss, Metallica och Iron Maiden att se upp till. Ungdomarna lyssnade på hårdrock och började spela sin egen.

Göteborg under 90-talet

Det som kom att kallas för The Gothenburg Sound utvecklades av band som Dark Tranquility, In Flames och framför allt At the Gates. Faktum är att många av musikerna i de olika banden hade vuxit upp, spelat tillsammans som unga och fortfarande hade nära utbyte av influenser och erfarenheter när de slog igenom. Under 90-talet fick banden stort stöd och en chans att visa upp sig, bland annat genom musiktävlingen Rockslaget som blev en viktig knutpunkt för alternativa musiker. Man brukar tillskriva skivan Slaughter of Soul som en av de viktigaste milstolparna i Göteborgs-scenens musikhistoria, vilken släpptes 1996 av At the Gates. Sedan dess har hundratals fler metalband av varierande konstellationer och framgångar poppat upp runt om i staden, och än idag går man till samma klubbar och hak för att upptäcka dem. Även om mycket har förändrats sedan At the Gates och In Flames satte Göteborg på kartan, har staden fortfarande en levande metal-kultur. Här anordnas minifestivaler på klubbar runt om i staden, och här finns fortfarande ett nätverk mellan de som spelar just metal. Det händer också att de gamla banden från storhetstiden återförenas och gör några bejublade spelningar både på hemmaplan och internationellt, vilket snabbt blåser liv i stadens alla metal-nostalgiker.